BASTIAN BOUWDE AAN DE LOKALE PLUIMVEESECTOR IN AFGHANISTAN

"Ik wil mensen een kans geven om verschil te maken"

Ieder mens heeft een unieke kracht in zich om een verschil te maken in de wereld. Bij Keys geloven we dat met heel ons hart. Het is onze missie om mensen, teams en organisaties dat te laten ontdekken hen te inspireren. Geïnspireerd door deze blog? Deel hem!

Ondernemen zit Bastian in het bloed. Maar het moet wel ergens over gaan. Daarom heeft hij een groot hart voor sociaal ondernemen. Dat leidde hem helemaal naar afghanistan.

Na zijn studie Economie en Recht kwam Bastian bij een bank terecht. Maar na een poosje voelde ik dat er meer moest zijn. Het was heel eenzijdig en ik miste het menselijke aspect.” Ook een master International Development was niet wat hij zocht. Via wat omzwervingen raakte Bastian betrokken bij een interessante organisatie die in de hele wereld bedrijfjes opzette om mensen lokaal te helpen. “Hier had ik nog nooit van gehoord. Een mooie combinatie van commercie en duurzaamheid.”

WINSTMAXIMALISATIE

En die kunnen volgens Bastian prima samengaan: “Uiteindelijk gaat het erom dat mensen genoeg geld verdienen om te kunnen eten aan het einde van de dag. Geld verdienen is niet vies. Maar je moet jezelf wel de vraag stellen: waarom maak ik winst? Sociaal ondernemerschap gaat niet om winstmaximalisatie, maar om een gezond bedrijf dat op eigen benen kan staan. Het gaat om impact in het leven van je werknemers en in de omgeving.”

Bastian heeft meerdere sociale ondernemingen geboren zien worden. Zo was hij betrokken bij een boerderij in Oekraïne waar mensen met verslavingsproblematiek een dagbesteding hadden. Ze genereerden hun eigen omzet om het verslavingsprogramma te bekostigen. Verder richtte hij met een compagnon een chocoladebedrijf op waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt.

AFGHANISTAN

Zijn hart voor sociaal ondernemerschap leidde Bastian uiteindelijk helemaal naar Afghanistan. “In 2016 maakte ik kennis met een stichting die lokaal ondernemerschap in Afghanistan wil ondersteunen. We begonnen met twee enthousiaste ondernemers en een schuurtje met 3.500 kippen. Het geïmporteerde kippenvlees was namelijk slecht en duur.” De onderneming sloeg aan en tientallen boeren kopieerden het concept. Van daaruit ontstond een coöperatie voor gezamenlijk inkoopbeleid, een voerbedrijf en een slachthuis.

Bastian: “In Afghanistan zag ik voor het eerst alle componenten van sociaal ondernemerschap bij elkaar komen. Er werd op een gezonde manier geld verdiend, de mensen die er werken waren blij met de organisatie, en het bedrijf had een positieve impact op de lokale economie. Nu werken er meer dan vijfhonderd man in deze lokale kippenindustrie. Zij kunnen hun gezin onderhouden. Dat is de kracht van sociaal ondernemen!”

VERSCHIL MAKEN

Ieder mens heeft iets in zich om het verschil te maken, de ander te kunnen dienen en van waarde te kunnen zijn voor de wereld. Maar je moet wel de kans krijgen en niet iedereen heeft die luxe. Ik wil een begin maken om mensen die kans te geven. In vijf jaar tijd hadden deze twee jongens in Afghanistan een industrie overeind getrokken. Met de juiste support zijn mensen tot heel veel in staat.”

Ondernemen zit Bastian in het bloed. Maar het moet wel ergens over gaan. Daarom heeft hij een groot hart voor sociaal ondernemen. Dat leidde hem helemaal naar afghanistan.

Na zijn studie Economie en Recht kwam Bastian bij een bank terecht. Maar na een poosje voelde ik dat er meer moest zijn. Het was heel eenzijdig en ik miste het menselijke aspect.” Ook een master International Development was niet wat hij zocht. Via wat omzwervingen raakte Bastian betrokken bij een interessante organisatie die in de hele wereld bedrijfjes opzette om mensen lokaal te helpen. “Hier had ik nog nooit van gehoord. Een mooie combinatie van commercie en duurzaamheid.”

WINSTMAXIMALISATIE

En die kunnen volgens Bastian prima samengaan: “Uiteindelijk gaat het erom dat mensen genoeg geld verdienen om te kunnen eten aan het einde van de dag. Geld verdienen is niet vies. Maar je moet jezelf wel de vraag stellen: waarom maak ik winst? Sociaal ondernemerschap gaat niet om winstmaximalisatie, maar om een gezond bedrijf dat op eigen benen kan staan. Het gaat om impact in het leven van je werknemers en in de omgeving.”

Bastian heeft meerdere sociale ondernemingen geboren zien worden. Zo was hij betrokken bij een boerderij in Oekraïne waar mensen met verslavingsproblematiek een dagbesteding hadden. Ze genereerden hun eigen omzet om het verslavingsprogramma te bekostigen. Verder richtte hij met een compagnon een chocoladebedrijf op waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt.

AFGHANISTAN

Zijn hart voor sociaal ondernemerschap leidde Bastian uiteindelijk helemaal naar Afghanistan. “In 2016 maakte ik kennis met een stichting die lokaal ondernemerschap in Afghanistan wil ondersteunen. We begonnen met twee enthousiaste ondernemers en een schuurtje met 3.500 kippen. Het geïmporteerde kippenvlees was namelijk slecht en duur.” De onderneming sloeg aan en tientallen boeren kopieerden het concept. Van daaruit ontstond een coöperatie voor gezamenlijk inkoopbeleid, een voerbedrijf en een slachthuis.

Bastian: “In Afghanistan zag ik voor het eerst alle componenten van sociaal ondernemerschap bij elkaar komen. Er werd op een gezonde manier geld verdiend, de mensen die er werken waren blij met de organisatie, en het bedrijf had een positieve impact op de lokale economie. Nu werken er meer dan vijfhonderd man in deze lokale kippenindustrie. Zij kunnen hun gezin onderhouden. Dat is de kracht van sociaal ondernemen!”

VERSCHIL MAKEN

Ieder mens heeft iets in zich om het verschil te maken, de ander te kunnen dienen en van waarde te kunnen zijn voor de wereld. Maar je moet wel de kans krijgen en niet iedereen heeft die luxe. Ik wil een begin maken om mensen die kans te geven. In vijf jaar tijd hadden deze twee jongens in Afghanistan een industrie overeind getrokken. Met de juiste support zijn mensen tot heel veel in staat.”

X

Plaats een reactie